Is het e-mailadres inmiddels toch ten prooi gevallen aan een grote hoeveelheid ongewenste e-mail, dan kan altijd nog gebruik worden gemaakt van een spamfilter om de overlast zoveel mogelijk te beperken. Naast de filterprogramma’s die als plug-in aan het e-mailprogramma worden toegevoegd, kan ook gebruik worden gemaakt van een door de provider beschikbaar gesteld online spamfilter. Deze online filters controleren de bij de mailserver binnenkomende berichten automatisch op spam.
Het grote voordeel van zo’n online filter is dat de ongewenste berichten worden uitgefilterd nog vóórdat de gebruiker de inkomende berichten downloadt (dit in tegenstelling tot de plug-ins, deze moeten namelijk eerst alle e-mail downloaden voordat de ongewenste berichten er tussenuit kunnen worden gefilterd)! Omdat de meeste ongewenste e-mail al door de provider wordt weggefilterd, gaat het downloaden van de resterende berichten aanzienlijk sneller. Een online filter beperkt de overlast dus aanzienlijk!
LET OP: Veel internetproviders bieden hun klanten een online spamfilter en virusscanner aan (met name het laten wegfilteren van virussen verkleint het risico besmet te raken aanzienlijk). Raadpleeg de website van uw internetprovider om te achterhalen of u gebruik kunt maken van een dergelijke service. Sommige providers vragen een kleine maandelijkse bijdrage (de verborgen kosten van een goedkoop internetabonnement…), de betere internetprovider levert deze service echter gratis!
Bij het filteren van e-mail bestaat er altijd een risico op false positives: gewenste berichten die per ongeluk als ongewenst worden uitgefilterd. Zelfs wanneer het filter in de lichtste stand wordt toegepast, blijkt de kans op false positives nog steeds erg groot (met name het standaard door G-mail toegepaste filter staat hier berucht om). Deze false positives komen niet meer in de inbox terecht, waardoor mogelijk belangrijke informatie verloren gaat… Het is dus belangrijk om de uitgefilterde e-mail eerst te controleren voordat deze definitief wordt verwijderd!
Het traceren van false positives is met een online filter iets ingewikkelder dan bij gebruik van een plug-in. Een plug-in slaat de ongewenste e-mail namelijk op in een makkelijk toegankelijke map in het e-mailprogramma, terwijl het online filter ze hooguit kan forwarden naar een ander e-mailadres of ze op de server laten staan.
Het komt voor dat berichten van de vereniging gezien worden als spam of geweigerd worden door uw mailserver. Deze verdwijnen dan in uw spambox en u ziet deze niet terug in uw inbox. U voorkomt dit door het domein waar onze mail van afkomstig is, e-captain.nl, als veilige afzender toe te voegen aan uw e-mailaccount. Hoe u dat doet bij verschillende mailprogramma’s leest u hieronder:
e-Captain e-mailadres markeren als veilige ontvanger.:
E-mailadres vereniging toevoegen aan uw contactpersonen:
e-Captain adres toevoegen aan uw adresboek:
e-Captain adres toevoegen aan uw adresboek:
Ga als volgt te werk als u ervoor wilt zorgen dat geadresseerde van uw berichten voorkomen in uw lijst met veilige afzenders, zelfs als ze geen Outlook-contactpersoon zijn:
Ga naar het tabblad Start.
Klik in de groep Verwijderen achtereenvolgens op Ongewenste e-mail en op Opties voor ongewenste e-mail.
Schakel op het tabblad Veilige afzenders het selectievakje Automatisch personen aan wie ik een e-mail stuur toevoegen aan de lijst met veilige afzenders in.
Bij Thunderbird wordt e-mail van aan het persoonlijk adresboek toegevoegde contactpersonen automatisch als gewenst bestempeld. Volgens de standaard instellingen worden de adressen in de lijst Verzamelde adressen niet automatisch als veilig gezien, vink daarom de optie Verzamelde adressen aan.
Met een SPF record kunt u beschrijven vanaf welke servers e-mail verstuurd wordt uit naam van uw domeinnaam. Zie ook de pagina Mail en Spam
e-Captain is een zeer uitgebreid ledenadministratie pakket. Wij bieden verschillende basis trainingen aan waarbij u op toegankelijke wijze leert werken met e-Captain. De trainingen vinden plaats op ons kantoor in 's-Hertogenbosch.
We horen graag wat u vindt! Wij zijn immers pas tevreden als u dat bent. Wilt u ons laten weten hoe u onze support heeft ervaren? Deel uw ervaring via Google.